Jag börjar med att lovprisa (Allah) och sända
välsignelser över
Muhammad, den bäste Profet
som sänts.
Det finns ett antal indelningar av hadith
–
var och en (av dem) ska här
tas upp och definieras.
Den första är sahîh, och
det är den (hadith) som
har en sammanhängande
kedja (muttasil al-isnad), och
inte
är mu`alllal eller shâdhdh,
som förts viader från en tillförlitlig (`adl) och noggrann (dâbit) till en annan
vars tillförlitlighet och
noggrannhet man sätter tilltro till.
Hasan
är den (hadith) vars
(överförings-)väg är känd. men
vars berättare inte är
lika kända (för sin `adl och Dabt) som (de som bedöms
som) sahih.
Och alla (hadither) som inte
når upp till graden av hasan
är da`îf, och av
finns många kategorier.
Det som tills skrivs Profeten (kallas för) marfû`,
och det som tillskrivs en tabi`i (kallas) maqtû`.
Musnad
är en (hadith) vars kedja
är sammanhängande från den (senaste)
berättaren fram till
den Utvalde (Profeten), utan att något saknas;
Och den (hadith) vars
berättare (i varje led fört den vidare) genom sama`
i en sammanhängande kedja
(som når fram till) den Utvalde (Profeten) är muttasil. [1]
Musalsal
(kallas en hadith) om den
förmedlas på ett speciellt sätt,
t.ex. (om den inleds med orden)
"Vid Allah, den unge mannan underrättade mig om..."
likaså (om den åtföljs av åtbörder som)
"Han berättade detta för mig stånde"
eller: "Efter att har
berättat detta log han".
`Azîz
är en (hadith) som
förmedlats av två eller tre berättare,
och mash-hûr
är
den om den förmedlats av fler än tre.
Mu`an`an
är (en hadith där
berättarens namn introduceras med ordet `an) som "från Sa`id
från Karam"
och mubham är
den (hadith) där en av
berättararna inte (uttryckligen) angivits.
Alla (hadither) vars
berättarled är få (kallas) `âlî,
och motsatsen till det är nâzil.
En (hadith) där du
tillskriver en sahabi
ord eller handlingar (kallas) mawquf.
Mursal
är (den hadith) där
sahabin saknas,
och gharib är
det (en hadith) som bara
överförts av en enda berättare.
Alla (hadither) vars kedja i
något led inte är sammanhängande
är munqatir (dvs.
kedjan är) bruten.
/fortsättning följer
insha'Allah/
Noter:
[1] Den definition som ges här skiljer sig från
andra
definition i det att den utelsuter berättelser som går
tillbaka till någin sahahbi eller tabi`i. I
andraframställningar kallas även de sammahängande kedjor
som inte når fram till Profeten (s) för muttasil.
[2]