En föreläsning
om
USÛL
AL-HADÎTH – Klassificering av
hadith
av Muhammad Muslim
Eneborg
Al-hamdu
lillâhi wa kafâ wa salâmun `alâ
`ibâdihil-ladhîna stafâ
Detta
är en kortfattad sammanställning av en del av terminologin
inom läran om "traditionernas" grund-principer - `ilm usûl
al-hadîth. Må Den Sanne - upphöjd vare
Han
- leda till klarhet och göra denna sammanställning till nytta
för alla nybörjare inom hadîth-läran.
Amen.
`Ilm usûl
al-hadîth - läran om
"traditionernas" grundprinciper - är den lära (kunskapsgren)
genom vilken man får reda på hadîthernas
tillstånd (ahwâl).
VAD ÄR AVSIKTEN MED USÛL AL-HADÎTH?
Avsikten
med `ilm usûl al-hadîth är
att man genom att lära känna hadîthernas
tillstånd kan praktisera enligt de som är accepterade
(maqbûl)
och undvika de oacceptabla (ghayr maqbûl).
VAD ÄR ÄMNET FÖR USÛL AL-HADÎTH?
Ämnet
för `ilm usûl al-hadîth
(det som behandlas) är hadîtherna
själva.
Det som
Guds Budbärare - Guds frid och välsignelser vare med
honom - eller någon av hans lärjungar (sahâbah)
eller någon av deras följeslagare (tâbi`în) har
sagt (qawl) eller gjort (fi`l) eller bekräftat (taqrîr)
kallar
man för hadîth (tal), och ibland kallar man
det
khabr
(nyhet; information) eller athr (spår; intryck).
Det
finns två sorters hadîth - khabr
mutawâtir och khabr wâhid.
Khabr
mutawâtir är den hadîth
vars berättare (ruwât sing. râwî) i varje led
är
så många att sunda förnuftet säger att de
omöjligen
kan ha enats om att ljuga och khabr wâhid är
den
hadîth
vars berättare inte är så många. Sedan indelas
khabr
wâhid i olika indelningar.
KHABR WÂHIDS FÖRSTA INDELNING
Beroende
på dess "ändpunkt" (muntahâ) indelas khabr
wâhid i tre klasser: marfû`, mawqûf och maqtû`.
- Marfû` är den hadîth
i vilken Guds
Budbärares
- Guds frid och välsignelser vare med honom - ord, handling eller
bekräftan omtalas.
- Mawqûf är den hadîth
i vilken en sahâbîs
ord, handling eller bekräftande omtalas.
- Maqtû` är den hadîth
i vilken en
tâbi`îs ord, handling eller bekräftande omtalas.
KHABR WÂHIDS
ANDRA INDELNING
Beroende
på antalet berättare delas khabr wâhid
in i tre klasser: mashhûr, `azîz och gharîb.
- Mashhûr är den hadîth
vars
berättare
i alla led inte är färre än tre.
- `Azîz är den hadîth
vars berättare
i alla led inte är färre än två.
- Gharib är den hadîth
vars
berättare
i något led bara är en.
KHABR WÂHIDS TREDJE
INDELNING
Beroende
på berättarnas egenskaper (sifât) indelas
khabr
wâhid i sexton klasser: sahîh
lidhâtihî,
hasan
lidhâtihî,
da`îf, sahîh
lighayrihî,
hasan lighayrihî, mawdû«,
matrûk,
shâdh, mahfûz, munkar,
ma`rûf, mu`allal, mudtarib, maqlûb, musahhaf
och mudraj.
- Sahîh lidhâtihî
är den hadîth
vars samtliga berättare är trovärdiga (`âdil) med
fullständigt minne (kâmil al-dabt), vars
berättarkedja
(sanad) är obruten (muttasil) samt vilken är skyddad
från
att vara shâdh eller mu`allal.
- Hasan lidhâtihî
är den hadîth
vars berättare har ofullständig minneskapacitet, men som i
övrigt
uppfyller alla krav för sahîh lidhâtihî.
- Da`îf är den hadîth
vars
berättare
inte uppfyller kraven för sahîh och hasan.
- Sahîh lighayrihî
är
den hadîthhasan
lidhâtihî vars berättarkedjor är flera.
- Hasan lighayrihî
är den hadîthda`îf
vars berättarkedjor är flera.
- Mawdû` är den hadîth
vars
berättare
anklagats (ta`n) för att ljuga om Profetens hadîth.
- Matrûk är den hadîth
vars
berättare
är misstänkt för lögn (muttaham bil-kidhb)
eller
vars innehåll motsäger islams principer.
- Shâdh är den hadîth
vars berättare
själv är pålitlig (thiqah), men som
motsäger
en stor grupp som är mera pålitliga.
- Mahfûz är den hadîth
som
står
i motsats till en shâdh.
- Munkar är den hadîth
vars berättare,
trots
att den är svag (da`îf), motsäger en grupp
pålitliga
berättare.
- Ma`rûf är den hadîth
som står i
motsats
till en munkar.
- Mu`allal är den hadîth
i vilken det finns
någon
dold svaghet som skadar hadîthens
trovärdighet.
Det krävs en expert på ämnet för att ta reda
på
detta; det kan inte vem som helst göra.
- Mudtarib är den hadîth
i vars text
(matn)
eller berättarkedja (sanad) det finns sådana
motsägelser
att man varken kan föredra (tarjîh) eller förena
(tatbîq) mellan dem.
- Maqlûb är den hadîth
i vars text eller
berättarkedja
det av misstag har smugit sig in taqdîm eller ta'khîr;
det vill säga ett ord i texten har flyttats fram eller tillbaka,
eller
en berättare i kedjan har placerats i en annans plats.
- Musahhaf är den hadîth
i vilken
det, trots att den skrivna texten (på arabiska) är
oförändrad,
genom ändringar av prickar eller vokaltecken har uppstått
fel
i uttalet.
- Mudraj är den hadîth
i vilken någon
berättare
har lagt till sina egna ord.
KHABR WÂHIDS
FJÄRDE INDELNING
Beroende
på huruvida någon berättare i kedjan har uteslutits
eller inte, indelas khabr wâhid i sju klasser:
muttasil,
musnad, munqati`, mu`allaq, mu`dal, mursal och mudallas.
- Muttasil är den hadîth
i vars
berättarkedja
alla berättare är omtalade.
- Musnad är den hadîth
vars berättarkedja
är
obruten ända fram till Guds Budbärare.
- Munqati` är den hadîth
vars
berättarkdeja
inte är obruten, utan det fattas någon berättare.
- Mu`allaq är den hadîth
i vilken det fattas
någon
berättare i början av berättarkedjan.
- Mu`dal är den hadîth
i vilken det
fattas
någon berättare i mitten av berättarkedjan, eller i
vilken
det fattas mer än en berättare i rad.
- Mursal är den hadîth
i vilken det fattas
någon
berättare i slutet av berättarkedjan.
- Mudallas är den hadîth
vars berättare
har
för vana att dölja sin lärares (shaykhs)
namn.
KHABR WÂHIDS FEMTE INDELNING
Beroende
på vilka uttryck som används för att introducera
berättarna (siyagh al-adâ) delas khabr
wâhid in i två klasser: mu`an`an och musalsal.
- Mu`an`an är den hadîth
i vars sanad uttrycket
`an (från) använts. Den kallas också `an`an.
- Musalsal är den hadîth
i vars sanad
introduktionsuttryckens
eller berättarnas tillstånd eller egenskaper är
likartade.
OM INTRODUKTIONSUTTRYCKEN
När
muhaddithîn (de som sysslar med hadîth)
berättar hadîth använder de sig oftast av
något
av följande uttryck: haddathanî, akhbaranî,
anba'anî, haddathanâ, akhbaranâ,
anba'anâ, qara'tu, qâla lî fulân, dhakara
lî fulân, rawâ lî fulân, kataba ilayya
fulân,
`an fulân, qâla fulân, dhakara fulân,
rawâ
fulân eller kataba fulân.
SKILLNADEN MELLAN HADDATHANÎ OCH AKHBARANÎ
Enligt
de tidiga (mutaqaddimîn) muhaddithîn
är dessa båda uttryck likvärdiga och enligt de senare
(muta'akhirîn)
är skillnaden den, att när läraren läser och eleven
lyssnar används, om eleven är ensam uttrycket
haddathanî
och om de är flera haddathanâ, och när
eleven
läser och läraren lyssnar används, om eleven är
ensam
akhbaranî och om de är flera akhbaranâ.
HADÎTHSAMLINGARNAS INDELNINGAR
FÖRSTA INDELNINGEN
Hadîthböckerna
indelas med hänsyn till
innehållets uppdelning i ämnesområden i nio klasser:
jâmi`,
sunan, musnad, mu`jam, juz', mufrad, gharîb, mustakhraj
och mustadrak.
- Jâmi` är den bok i vilken
tafsîr, `aqâ'id,
âdâb,
ahkâm, manâqib, siyar, fitan, ashrât
m.m. hadîther om alla ämnesområden
finns
nedskrivna, t.ex. Bukhârî och Tirmidhî.
- Sunan är den bok där hadîtherna
om ahkâm
är arrangerade i den ordning man följer i fiqh, t.ex. Sunan
Abî
Dâwûd, Sunan Nasâ'î och Sunan Ibn Mâjah.
- Musnad är den bok där hadîtherna
är
indelade efter sahâbah, antingen i ordning enligt rang
eller
i bokstavsordning eller i den ordning som de kom till islam, t.ex.
Musnad
Ahmad och Musnad Dârimî.
- Mu`jam är den bok i vilken hadîtherna
är
placerade i ordning efter lärarna (mashâ'ikh),
t.ex. Mu`jam Tabrânî.
- Juz' är den bok i vilken hadîther
om endast
ett
område tagits med, t.ex. Bukhârîs Juz'
al-qirâ'ah
och Juz' raf` al-yadayn och Bayhaqîs Juz' al-qirâ'ah.
- Mufrad är den bok där en enda
persons samtliga
riwâyât
behandlas.
- Gharîb är den bok i
vilken de hadîther
som en muhaddith är ensam om (mutafarridât)
från
någon shaykh är behandlade.
- Mustakhraj är den bok i vilken
ytterligare
berättarkedjor
(asnâd) tagits fram till någon annan boks hadîther,
t.ex. Mustakhraj Abî `Awânah.
- Mustadrak är den bok i vilken de hadîther
som
uppfyller någon annan boks krav, men ändå uteblivit,
kompletteras,
t.ex. Mustadrak Hâkim.
ANDRA INDELNINGEN
Beroende
på om de blivit accepterade eller inte, delas
hadîthböckerna
in i fem klasser:
- De böcker vars samtliga hadîther
är sahîh,
t.ex. Muwattâ Imâm Mâlik, Sahîh
Bukhârî, Sahîh Muslim, Sahîh
Ibn Hibbân, Sahîh Hâkim,
Mukhtârah Diyâ' Muqaddasî, Sahîh
Ibn Khuzaymah, Sahîh Ibn Sakan och
Muntaqâ
Ibn Jârûd.
- De böcker i vilka det finns sahîh, hasan
och da`îf; alla sorters hadîther men
som
ändå duger till bevisföring därför att de
da`îf
hadîther
som finns där, står nära hasan, t.ex. Sunan
Abî
Dâwûd, Jâmi` Tirmidhî, Sunan
Nasâ'î
och Musnad Ahmad.
- De böcker i vilka det finns hasan, sâlih,
munkar; alla sorters hadîther, t.ex. Sunan Ibn
Mâjah,
Musnad Tayâlisî, Ziyâdât Ibn Ahmad
Ibn Hanbal, Musnad `Abd Razzâq, Musnad Sa`îd Ibn
Mansûr,
Musannaf Abî Bakr Ibn Abî Shaybah, Musnad
Abî
Ya`lâ Mawsilî, Musnad Bazzâr, Musnad Ibn
Jarîr,
Tahdhîb Ibn Jarîr, Tafsîr Ibn Jarîr,
Târîkh
Ibn Mardawayh, Tafsîr Ibn Mardawayh, Tabrânîs
Mu`jam kabîr, Mu`jam saghîr och Mu`jam awsat,
Sunan Dâr Qutnî, Gharâ'ib Dar Qutnî, Hilyah
Abî Nu`aym, Sunan Bayhaqî samt Bayhqîs Shu`ab
al-îmân.
- De böcker i vilka samtliga hadîther
är da`îf
- illâ mâ shâ Allâh, t.ex. Hakîm
Tirmidhîs Nawâdir al-usûl,
Târîkh
al-khulafâ', Târîkh Ibn Najjâr,
Musnad
Firdaws Daylamî, `Uqaylîs Kitâb al-du`afâ',
Kâmil Ibn `Adî, Târîkh Khatîb
Baghdâdî och Târîkh Ibn
`Asâkir.
- De böcker genom vilka man får
reda på mawdû` hadîther,
t.ex. Mawdû`ât Ibn Jawzî, Mawdû`ât Shaykh
Muhammad Tâhir Nahrawânî m.fl.
AL-SIHÂH
AL-SITTAH
Al-sihâh
al-sittah (de sex korrekta) är
sex böcker: Sahîh Bukharî,
Sahîh
Muslim, Jâmî` Tirmidhî, Sunan
Nasâ'î,
Sunan Abî Dâwûd och Sunan Ibn Mâjah. En del
muhaddithîn
har räknat in Muwattâ Imâm Mâlik i
stället
för Ibn Mâjah, och en del Musnad Dârimî. Att de
här sex böckerna kallas sahîh
är
en generalisering; egentligen är det bara Bukhârî
och Muslim utav dem som är
sahîh.
Sihâh
sittah brukar rangordnas enligt följande:
1. Sahîh Bukhârî 2. Sahîh
Muslim 3.Sunan Abî Dâwûd 4. Sunan Nasâ'î
5. Jâmî` Tirmidhî 6. Sunan Ibn Majah
VILKEN MADHHAB FÖLJDE SIHÂH
SITTAS
FÖRFATTARE?
Imâm
Bukhârî var antingen mujtahid eller shâfi`î;
Imâm Muslim var shâfi`î; Imâm Abû
Dâwûd var antingen hanbalî eller shafi`î;
Imâm Nasâ'î, Imâm Tirmidhî och
Imâm
Ibn Mâjah var också shâfi`î.
|