Gyllene regler
för memorering den Heliga Koranen
Ur Al-Qawaaid adh-Dhahabiyyah lil-Hifdh
il-Quran il-Adheem
av Abdur-Rahman Abdul Khaaliq
Översatt av: Umm Ilyas
- Uppriktighet.
Det är viktigt att ha en ren och uppriktig niyyah (avsikt) och ett
lämpligt mål. Man bör lära Koranen och ägna
uppmärksamhet
åt den för Allahs skull och för att uppnå
Paradiset
och för Allah ska bli nöjd.
Allah
säger: ”So worship Allah (Alone) by doing religious deeds
sincerely
for Allah’s sake only. Surely, the religion (i.e. the worship and the
obedience)
is for Allah only” [al-Zumar 39:2-3]. Enligt
en hadeeth qudsi säger Allah: “Jag är så
självtillräcklig
att Jag inte behöver någon bundsförvant. Så den
som
gör en gärning för någon annans skull samtidigt
som
för Min skull kommer att få den gärningen tillbakavisad
av Mig till den som han satte vid Min sida.” Så det kommer inte
att
finnas någon belöning för den som läser och
memorerar
Koranen för att visa sig eller för att få ett gott
rykte.
- Rätt
uttal och recitation. Detta kan enbart läras från
någon
som läser bra och har memorerat rätt. Koranen kan bara
läras
från en lärare. Profeten (SAS) lärde sig den muntligt
från
Jibreel (as), och Sahaba lärde sig den muntligt från
profeten
(SAS). Sedan ärvdes den muntligt från Sahaba till
efterföljande
generationer av denna Ummah.
- Att
bestämma hur mycket som ska memoreras per gång. Den som vill
lära sig Koranen bör bestämma hur mycket han vill
memorera
varje gång. Efter att han har satt upp sitt mål och
lärt
sig det rätta uttalet, måste han hålla på och
repetera
det om och om igen. Denna upprepning bör ske med rätt
intonation
för att undvika att bli uttråkad och så att han kan
memorera
det riktigt. Intonationen får en person att njuta av att lyssna
på
den, hjälper honom att memorera den och gör tungan van vid
den
intonationen, så att han genast kan lägga märke Uppriktighet.
Det är viktigt att ha en ren och uppriktig niyyah (avsikt) och ett
lämpligt mål. Man bör lära Koranen och ägna
uppmärksamhet
åt den för Allahs skull och för att uppnå
Paradiset
och för Allah ska bli nöjd.
Allah
säger: ”So worship Allah (Alone) by doing religious deeds
sincerely
for Allah’s sake only. Surely, the religion (i.e. the worship and the
obedience)
is for Allah only” [al-Zumar 39:2-3]. Enligt
en hadeeth qudsi säger Allah: “Jag är så
självtillräcklig
att Jag inte behöver någon bundsförvant. Så den
som
gör en gärning för någon annans skull samtidigt
som
för Min skull kommer att få den gärningen tillbakavisad
av Mig till den som han satte vid Min sida.” Så det kommer inte
att
finnas någon belöning för den som läser och
memorerar
Koranen för att visa sig eller för att få ett gott
rykte.
- Att
inte överskrida det man har bestämt att lära sig den
dagen
tills man har memorerat det perfekt. Den som lär sig bör
aldrig
gå vidare till en ny del förrän han har lärt sig
den
förra delen perfekt, så att han ska komma ihåg den. En
sak som hjälper studenten att memorera den är att ägna
sig
åt den dag och natt, genom att recitera den i böner där
Koranen ska reciteras tyst, och om han leder andra i bön, genom
att
recitera den högt. Han kan också recitera den under sina
naafilböner,
och när han väntar på bön (i moskén).
På
detta sätt blir det lätt för honom att memorera Koranen.
Alla kan göra det, även den som är upptagen med andra
saker.
- Att
hålla sig till en skriftstil i den Mus-haf du använder
för
att memorera. En sak som hjälper vid memorisering av Koranen
är
att ha en egen kopia av Mus-haf (dvs, välja en särskild
upplaga)
och aldrig byta den. Detta eftersom människor lär sig lika
mycket
genom att titta som genom att lyssna, så versernas mönster
och
var de finns i Mus-haf stannar i minnet medan man läser och tittar
på Mus-haf. Så om en person byter den Mus-haf från
vilken
han lär sig, eller han lär sig från olika Masaahif
där
platsen för olika aayaat är olika, blir han förvirrad
och
det blir svårt för honom att memorera.
- Att
förstå är nyckeln till memorering. En av sakerna som
är
till störst hjälp vid memorering är
förståelse
av de verser som man lär sig och att veta hur de är
sammankopplade
med varandra. Detta betyder att den som lär sig måste
läsa
tafseer på några av de aayor och soorahs som han lär
sig
och han måste fokusera sitt medvetande när han läser.
Detta
hjälper honom att komma ihåg verserna. Men när han
binder
verserna till minnet, bör han lita på förståelse;
det han måste göra är att repetera så att det
blir
lätt för honom att memorera dem.
- Att
inte gå vidare förrän man har lärt sig en soorah
ordentligt.
Efter att han memorerat en soorah, bör den som lär sig
(al-haafiz)
inte fortsätta vidare till en annan soorah förrän han
har
memorerat den första soorahn perfekt från början till
slut
och han kan recitera den flytande utan att behöva tänka efter
för mycket. Att komma ihåg den bör vara lätt, och
han bör inte fortsätta till en annan soorah förrän
han är säker på att han har memorerat den första.
- Att
hela tiden recitera för någon annan. Den som lär sig
(al-haafiz)
bör inte bara träna ensam; han måste recitera det han
har
memorerat för en annan haafiz, eller för någon annan
som
kan följa hans recitation i Mus-haf. Den andra personen bör
vara
någon som kan recitera Koranen ordentligt, så att han kan
peka
ut misstag eller överhoppande i uttal eller recitation. Det
händer
ofta att en individ kan memorera en soorah felaktigt för sig
själv,
och han förstår inte detta även om han tittar i
Mus-haf.
Så personen som vill memorera en soorah tittar i Mus-haf och ser
inte vad han gör för misstag i sin recitation. Så att
recitera
för en annan person är ett utmärkt sätt att
rätta
sina misstag.
- Att
ständigt följa upp. När det gäller att memorera
så
skiljer sig Koranen från alla andra material såsom poesi
och
prosa, i det att man kan glömma den snabbt. Profeten (SAS) sa:
”Vid
Den i vars hand min själ är, den försöker att
springa
iväg mer än en kamel som har fötterna ihopbundna.”
(Överrenskommet).
Man behöver bara lämna den ett litet tag så
försvinner
den från ens minne och är snabbt glömd. Så man
måste
hålla på att gå igenom den och alltid arbeta
hårt
för att behålla det man har memorerat av Koranen.
Rörande
detta, sa profeten (SAS): ”Den som har memorerat Koranen är som
ägaren
till en kamel vars ben är ihopbundna. Om han ägnar
uppmärksamhet
åt den och tar hand om den, kan han behålla den, men om han
låter den gå, kommer han att förlora den.”
(Överrenskommen).
Detta betyder att den som har memorerat Koranen måste recitera
den
regelbundet som en del av sin wird [regelbunden dhikr]. Han
bör
som minst recitera en av de trettio juz’ och som mest tio juz’ om
dagen,
eftersom profeten (SAS) sa: ”Den som läser hela Koranen på
mindre
än tre dagar förstår den inte.” [Överrenskommen].
Genom att ständigt recitera den på detta sätt kan han
behålla
det han har memorerat.
- Att
ägna uppmärksamhet åt de delar i Koranen som liknar
varandra.
Delarna i Koranen liknar varandra i sin betydelse och i sitt
ordval. Allah
säger: ”Allah has sent down the Best Statement, a Book (this
Qur’aan), its parts resembling each other (in goodness and truth) (and)
oft-repeated. The skins of those who fear their Lord shiver from it
(when
they recite it or hear it). Then their skin and their heart soften to
the
remembrance of Allah”. [al-Zumar
39:23]. Så den som läser Koran bra måste ge
särskild
uppmärksamhet till de delar som liknar varandra, dvs, delarna vars
ordval är nästan samma, eftersom detta hjälper honom att
memorera dem ordentigt.
- Att
få ut så mycket som möjligt av de bästa
åren.
Den som är riktigt välsignad är den som Allah
låter
få ut det mesta av de bästa åren för memorering,
vilka är ungefär mellan åldern fem och tjugotre. Under
dessa år kan en person memorera saker mycket bra. Innan fem
år,
kan han inte göra det, och efter tjugotre minskar hans
förmåga
att memorera medan hans förmåga att förstå
ökar.
Så unga människor i dessa åldrar bör göra
det
mesta av det och memorera Allahs bok, eftersom de är i den
ålder
då de kan lära sig den snabbt och de glömmer den
långsamt,
till skillnad från när de blir äldre. Han talade
sanning
som sa, ”Att lära sig utantill när man är ung är
som
att gravera någonting på sten; att lära sig
någonting
när man är gammal är som att gravera någonting
på
vatten."
Det
är vår plikt gentemot Allahs bok att vi bör memorera
den
ordentligt, acceptera och följa dess vägledning, och
göra
den till våra livs konstitution, våra hjärtans ljus
och
våra själars tröst. Förhoppningsvis kommer dessa
regler
att forma en god grund för de som uppriktigt vill memorera Allahs
bok ordentligt. Och Allah vet bäst. Må Allah välsigna
vår
profet Muhammad (SAS).
|