Biografiska noter sammanställda av bmk |
English >> بالعربية >> |
Hans fullständiga namn
är: Taqi al-Din Abul Hasan `Ali ibn `AbdAllah ibn `Abd al-Jabbar.
Hans släkband går på fädernet tillbaka till
Profeten Muhammads (s) dotterson al-Hasan ibn `Ali ibn Abi Talib, och
på mödernet till al-Husayn. Han har benämnts efter by
Shadhila nära staden Tunis, dit hans läromästare Ibn
Mashish sände honom för att förankra tariqan,
Imam Abul Hasan föddes i byn Gumara i Rif-området som ligger
i Atlasbergen i Maghrib (dagens Marokko) år 593 H. Hans
första lärare var `AbdAllah ibn Harazim (d. 633), som var
elev till Abu Madyan. Som ung reste han österut för att
söka sin läromästare. I Bagdad mötte han år
618 H en av den tidens störste andlige ledare, al-Sayyid Abu
al-Fath al-Wasiti. Denne sade till honom: "Du har kommit hit för
att söka al-Qutb – men han finns där du kommer ifrån –
i Maghrib." Så återvände och leddes till Ibn Mashish.
Han klättrade upp för det berg där Ibn Mashish vistades,
och fann där en brunn, där han tvättade sig ren
från kroppslig och andlig smuts, och bad till Allah: "O Allah,
jag har tvättat bort min kunskap och mina gårningar,
så att jag inte har någon annan kunskap eller gärning
än vad som kommer från denne Sheikh". Därefter
hälsade honom Ibn Mashish med orden: "Välkommen (och han
nämnde hans namn och härkomst). Du kom till oss fattig
på kunskap och gärning, och av oss tog du emot rikedomar
från denna världen och nästa."
Efter att ha vistats en tid i Ibn Mashish's sällskap sände
denne honom till Ifriqiya (Tunisien) ochg sade till honom: "Du kommer
att bli denna tids qutb." Abul Hasan drog sig tillbaka i en grotta i
Zaghwan-beget nära byn Shadhila som ligger mellan Tunis och
Qairwan. År 640 H. kom han sedan ned till staden Tunis. Han
bosatte sig i al-Balad (vid "den kakelprydda moskén") och
började kalla människor till Allah. Han stannade i flera
år i Tunis, och det var där han för första
gången träffade den man som skulle bli hans
efterträdare: Abu al-`Abbas al-Mursi. Imam Abul Hasan sade om
honom: "Denne Abul `Abbas – så länge han känt
Allah, har det aldrig funnits någon slöja som skilt honom
från Allah. Om han så hade bett om en slöja, skulle
han inte funnit någon."
År 646 lämnade Imam Abul Hasan Tunis och bosatte sig i
Alexandria i Egypten, där han sedan tillbragte resten av sitt liv.
Han stred år 648 H (1250), tillsammans med sina följeslagare
och andra `ulema och awlia, i slaget vid al-Masura, till försvar
mot den franske kungen Louis' korståg mot Egypten. I ett stort
torn som hörde till stadsmuren inredde han bostäder till sin
familj och sina följeslagare, en moské, gästrum, och
utrymmen för undervisning. Bland dem som tog tariqa av honom
befann sig många av hans samtida stora lärda, som `Izz
al-Din ibn `Abd al-Salam, Ibn Daqiq al-Id, Makin al-Din al-Asmar, `Abd
Allah al-Laqqani och många andra. Sammanlagt fostrade han 40
murider till rättfärdiga och värdiga bärare av
tariqan, främst bland dem Abul `Abbas al-Mursi.
Imam Abul Hasan brukade göra hajj vartannat år. År 656
H (1258), några veckor efter det att Hulugu Jengis Khan hade
skövlat Baghdad, stadde han sig på sin årliga
hajj-resa. Denna gång bad han att en spade och en likskrud skulle
packas i hans bagage. Hajj-rutten gick genom Damanhur, via Kairo,
uppför Nilen till `Idfui övre (södra) Egypten,
varifrån man korsade Röda Havet till Jeddah. Och Imam Abul
Hasan gick bort i Humaythira i `Aydhab-öknen – enligt ett
löfte han fått från Allah på en plats som aldrig
vederfarits förtryck.
I "Lataif al-Minan" återberättas från Imam Abul Hasans
son och vår mästare, Shihab al-Din Ahmad: "Sheykhen
sade då han dog: 'Sannerligen, jag tillfört denna väg,
något som ingen annan kommit med,' " Hans kropp tvättades i
Humaythiras vatten, som därefter blev välsmakande och
överflödande och räckt till alla släcka
törsten hos alla de ressällskap som gjort halt där sedan
dess. Abu `AbdAllah ibn al-Nu`man, som brukade skriva dikter till Imam
Abul Hasans ära, antyder detta i några diktrader:
"Efter hans död bevittnade
jag hans underverk
Som tydligt framstår mot dem som förnekar hans upplysthet." Sheikh ibn `Ata Allah
säger i Lata'if al-Minan: "Hans tariqa härstammar från
Sheikh `Abd al-Salam ibn al-Mashish, och Sheikh `Abd al-Salam har
sin härstamning från `Abd al-Rahman Sheikh al-Madani, osv.
led efter led fram till al-Hasan ibn `Ali ibn Abi Talib, må allah
finna behag i honom. Jag hörde vår Mästare Abu
al-`Abbas säga: 'Denna vår Väg härstammar inte
fårn öster och inte från väster, utan den
återförs led efter led till al-Hasan ibn `Ali ibn Abi Talib,
må allah finna behag i honom, som var den förste Qutben.' "
"Han brukade nämna sin Sheikh, och avstå från att
framhålla sina egna meriter, till en dag en person sade till
honom: 'Mästere, vi hör dig säga: "Sheikhen sade", och
det är sällan du tillskirver dig själv något.'
Sheikhen [Abul Hasan] sade då till honom: 'Om jag med varje
andetag ville säga: "Allah sade", skulle jag sagt "Allah sade";
och om jag med varje andetag ville säga: "Allah's Sändebud
sade", skulle jag säga "Allah's Sändebud sade"; och om jag
med varje andetag ville säga: "Jag sade", skulle jag säga
"Jag sade". Men jag säger "Sheikhen sade" och låter bli att
nämna mig själv av adab gentemot honom.' "
Han efterlämnade inga skrifter – han brukade säga: "Mina
följeslagare är min böcker" – men det finns ett stort
antal brev från den korrespondens han upprätthöll med
sina följeslagare i Tunis. Dessa brev är värdefulla
dokument för den som vill förstå hans lära. De
genomsyras av den kärlek han hyste för sin följeslagare
– ja han såg det som sin uppgift som Sheikh att vara en fader och
fostrare (rabib) för dem, han kände dem mycket nära och
hyste en intim vänskap med dem var de än befann sig. En del
av dessa brev sammanställdes av en av Imamens tunisiska
följeslagare, Muhammad ibn al-Sabbagh, i boken "Durrat al-Asrar".
Mötet mellan
Imam Abul Hasan och Qadi `Izz al-Din ibn `Abd al-Salam Muhammad ibn Ibrahim ibn `Ayyad berättar [2/ Al-Mafakhir]:
Ett år då Sheikhen (Abul Hasan) stadde sig till Hajj-resa,
var det uppror mot Kairos härskare, så denne var upptagen
med att kväsa upprorsrörelsen och försåg inte (de
hajj-resande) med några skyddstrupper. Sheikhen lämnade sitt
tält och gav sig av, och folk följde honom. Folk samlades
kring Qadin `Izz al-Din ibn `Abd al-Salam och frågade honom
angående resan. Denne sade: Det är inte tillåtet att
resa utan skyddstrupper när det råder fara. Sheikhen
uderrättades om detta och sade då: Låt mig träffa
(qadin), så ett möte anordnades i moskén samma
fredag. (Sheikhen) sade till (qadin): "O faqih, om det finns
någon, för vilken världen inte är mer än ett
enda språng, anser du då att det är tillåtet
för honom att resa trots faran eller ej?" (Qadin) sade: "Den som
befinner sig på den nivån omfattas inte av fatwan."
Sheikhen sade då: "Vid Allah – ingen gud finns utom Han – jag
tillhör dem, för vilka världen inte är mer än
ett enda språng, och om jag ser något som utgör en
fara för folk, för jag dem med ett steg till trygghet, Du vet
lika väl som jag vilken ställning vi har inför Allah den
Upphöjde, den Majestätiske. Du må därför be
mig bekräfta sanningen i vad jag sagt."
(Sheikhen) – må Allah finna behag i honom – reste, och
på vägen framträdde många underverk. Ett av dem
var t.ex. att tjuvar kom till karavanen under natten. När de
befann sig mitt i karavanen reste sig runt omkring dem murar som
hindrade dem från att komma ut, precis som om de befann sig i en
befäst stad. På morgonen kom de til Sheikhen med ånger
och omvände sig till Allah den Upphöjde.
Vid
återkomsten till Cairo kom Qadin dem tillmötes och folk
berättade om vad de hade sett av Allah's underverk, Väl inne
i staden avlade Qadi `Izz al-Din besök hos Sheikhen, och
denne sade till honom: "O faqih, vore det inte av artighet inför
min förfader, Allah's Sändebud, välsignelser och fred
vare med honom, skulle jag på `Arafat-dagen ha tagit karavanen
till `Arafat-berget i ett enda språng." Muftin svarade: "Jag tror
på Allah." Sheikehn fortsastte: "O faqih `Izz al-Din, se här
bekräftelsen av det jag sagt." Så sträckte han ut sin
välsignade högra hand mot Qibla, och alla som var
närvarande såg i denna stund Ka`ba framför sig, och
folk ropade högt av häpnad. Qadin sänkte sitt huvud
inför (Sheikhen ) och sade: "Min Mästare, från dendda
stund är du min Sheikh." Sheiken svarade honom: "Du är min
broder, insha'Allah." Må Allah den Upphöjde finna behag i
dem.
I "Lata'if al-Minan" berättas
förljande:
En gång när Sheikh Abul Hasan återvände till
Kairo från en hajj-resa, besökte han Sheikh `Izz al-Din `Abd
al-Salam, innan han gick till sitt eget hem, och sade till honom:
"Allah's Sändebud, välsignelser och fred vare med honom,
hälsar dig." Sheikh `Izz al-Din kände då sin egen
ringhet och att han inte var värd en sådan hälsning.
Några dagar senare besökte han Imam Abul Hasan och fann i
hans sällskap bl.a. Sheikh al-`Alam Ya-Sin, en av eleverna till
Shiekh Muhiy al-Din Ibn al-`Arabi, som sade: Vi är mycket glada
över det vi fått höra. Det är inte många
nuförtiden som hälsas av Allah's Sändebud." Sheikh
`Izz al-Din sade: "Må Allah dra en slöja över oss."
Då sade al-`Alam Ya Sin: "Må Allah dra undan slöjan
så att sanningen blir tydlig."
Någon sade till Imam Abul Hasan: "Ingenslans på jordens
ytan finner man en mera lysande cirkel för (studiet
av) rättslära än Sheikh `Izz al-Din `Abd
al-Salam's, eller en mera lysande cirkel för att studiet av
hadithkunskap soänSheikh Zaki al-Din `Abd al-`Azim's, eller en
mera lysande cirkel för att studiet av de (gudomliga)
realiterna än din." [Lata'if al-Minan]
Uttalanden av Imam Abul
Hasan
Imam Abul Hasan brukade
säga: "En
Sheikh är inte den som leder till det som tröttar ut dig,
utan den som
leder dig till det som ger dig ro." [Lata'if
al-Minan]
Han sade: "Tecknet på att ens hjärta har befriats from kärlek till denna värld är att när han förvärvar jordiska egendomar, så använder han dem fritt, och när han förlorar dem upplever han en känsla av befrielse." [Lata'if al-Minan] |
|
© Kultursällskapet Damas 2006 |
|
© Damas Cultural Society 2006 |